Engeland voorjaar 2022

Gepubliceerd op 9 mei 2022 om 20:54

Dag 10: Oxford - Dover 

Op de tiende dag van onze vakantie in Engeland bleven we zoals gisteren al gezegd in Oxford. Vanochtend parkeerden we de Camper op de Long Stay Parking, naast de Park and Ride Redbridge. Deze P&R is niet geschikt voor campers en jammergenoeg wordt het alternatief nier echt goed aangegeven. De plek is echter zeer de moeite waard. Voor slechts 8 Engelse Pond sta je er 24 uur en langs de Theems wandel je in een klein half uur zo naar de stad. Vanuit de verderop gelegen P&R kun je ook de bus pakken. Een enkeltje kost 2 Engelse Pond. 

Oxford

Oxford is op z'n zachtst gezegd een bijzondere stad die gedomineerd wordt door de verschillende faculteiten van de twee universiteiten die de stad rijk is. De faculteiten en colleges liggen verspreid over de stad en zijn gehuisvest in monumentale panden, opgetrokken in de voor de stad zo kenmerkende gele zandsteen. Veel van de gebouwen hebben Gotische kenmerken, waardoor ze en weelderige indruk maken. 

Oxford is naast Cambridge de tweede universiteitsstad van Engeland die wereldwijde faam heeft omdat er presidenten (bijvoorbeeld Clinton), bekende schrijvers (bijvoorbeeld Tolkien) en wetenschappers (bijvoorbeeld Steven Hawkins) studeerden. Vandaag de dag onderscheidt de universiteit van Oxford zich door een onderwijssysteem waarbij studenten frequent één op één dialogen met hun professoren hebben, waardoor ze zich zo optimaal mogelijk kunnen ontwikkelen. 

We hadden weinig tijd in Oxford vandaag, dus kozen we voor de Hop on Hop off bus die ons lans de meest belangrijke bezienswaardigheden voerde. Aansluitend wandelden we nog door de stad en keken we onder andere wat nadrukkelijker naar de Christ Church Cathedral en de bijbehorende universiteitsgebouwen en beklommen we de toren van de kerk van het de All Souls College. Hier kregen we een echte indruk van de omvang van de historische gebouwen

Oxford is zeer de moeite van het bezoeken waard. Neem er de tijd voor en duik onder in het verleden en het heden van deze academisch en historisch belangrijke stad in Engeland. 

Kingsdown

Onze laatste nacht in Engeland brengen we door in een klein plaatsje net boven Dover, Kingsdown is meer niet dan een verzameling huizen, drie pubs, één winkel en een lang strand. Bovenop de witte krijtrotsen ligt Kingsdown camping (www.kingsdowncamping.co.uk) . Het terrein biedt de gasten vanuit vrijwel alle plekken vrij uitzicht op zee.Het Sanitair is nieuw en schoon en op het grote grasterrein waarop de plekken liggen, staat een soort foodtruck met drankjes en snacks. Wij aten aan zee in de Zetlands Arms, een eenvoudige en gezellige pub op tien minuten lopen van de camping (www.zetlandarms.co.uk

Morgen, na het ontbijt, gaan we richting haven voor de terugreis naar het Europese vasteland. Voordeel van deze camping is dat de afstand naar de haven klein is (12 kilometer) en dat je het drukke verkeer op de autoweg op de dag van vetrek vermijdt.

Dag 9: Minehead - Oxford

Vanochtend zijn we uit Minehead vertrokken naar Oxford. de bedoeling  was om vandaag de stad te bekijken en morgen voor onze laatste stop door te rijden naar de omgeving van Brighton. Helaas liep het iets anders. Zo’n vijftig kilometer onder Oxford kregen we een klapband, waardoor we een groot deel van de ochtend en de middag doorgebracht hebben op de vluchtstrook langs de M4. De politie arriveerde na een telefoontje vrij snel. Zij adviseerden ons om contact te leggen met onze verzekeraar (Camperverzekerd). Wij hebben pechhulp meeverzekerd, maar dat betekent wel dat je de hulp ter plekke zelf moet regelen. Ten opzichte van de ANWB waar wij eerder een soortgelijk geval mee hadden, toch een minpuntje. De agenten regelden de pechhulp, maar gingen daarna verder met de mededeling dat men er binnen een uur zou zijn. Mocht dit niet het geval zijn na twee uur, dan moesten we opnieuw bellen. Voor ons betekende dat dus geduld hebben. Wij hebben overigens net als veel campers uit gewichtsoverwegingen geen reservewiel aan boord. Bij een lekke band helpt een reparatiekit prima, bij een klapband natuurlijk niet. Bij algemene informatie voegen wij later een stuk over de oorzaken van klapbanden toe.

Na een hele poos wachten werden we afgesleept  naar een garage ongeveer 7km van onze geplande camping vandaan. Tijdens de rit konden we contact leggen met een bedrijf dat ter plekke in een nieuwe band kon voorzien. Het bedrif dat de band verving was een ware werkplaats op wielen. De monteur had onze band in no time vervangen. De bandenspanning van de overige banden was in orde, dus een te lege of net te volle band kan de oorzaak van de klapband niet zijn geweest. Zonder écht te weten wat de oorzaak is, lijkt het ons waarschijnlijk dat het slechte wegdek mogelijk eraan bijgedragen heeft. 

Het moge duidelijk zijn dat ons bezoek aan Oxford vandaag niet door is gegaan. Na aankomst op Camping and Caravanning Club Oxford (https://www.campingandcaravanningclub.co.uk/campsites/uk/oxfordshire/oxford/oxford-camping-and-caravanning-club-site/), hebben we een lokale pub opgezocht voor een lekkere maaltijd. 
Morgen bezoeken we Oxford alsnog. We laten onze camper op de Long Stay Parking tegenover de camping staan. Hier sta je voor een paar Engelse Pond een hele dag en de afstand naar het centrum van de stad is via het fiets-  en voetpad langs de rivier de Theems met een klein half uurtje te belopen. Er stopt vlak bij de camping ook en bus, dus er zijn tal van mogelijkheden. 

Na ons bezoek aan Oxford rijden we, met het oog op onze overtocht op zaterdag, al richting Dover. We hebben een plek gereserveerd bovenop de White Cliffs, met uitzicht op zee. Morgenavond blijven we dus lekker voor de camper zitten. 

Dartmoor National Parc

Dartmoor is het grootste nationale park van Engeland. Met zijn ruim 1900 vierkante kilometer is het een indrukwekkend en gevarieerd stuk Engeland dat zowel geologisch als historisch belangrijk is. Het park telt drie bezoekerscentra. Wij kozen voor Princetown, een mooi stadje aan de westrand van het park. In het bezoekerscentrum werden we prima op weg geholpen. De oudere heer die ons te wordt stond was ontzettend enthousiast, vertelde met humor en gaf ons de nodige informatie voor een fiets- of wandeltocht door de natuur.

Princetown en Dartmoor zijn bij het grote publiek vooral bekend om de rol die deze plaats speelt in The hound of the Baskervilles van auteur Arthur Conan Doyle. De auteur liet zich inspireren door de mysterieuze en ietwat eng aandoende omgeving. Dartmoor kent plotseling opkomende nevels die het gebied tot een ontoegankelijk geheel maken. De auteur liet de hoofdpersonen in zijn roman (Sherlock Holmes en Dr. Watson) in dit decor de moord op Sir Charles Baskerville oplossen.

Wij kozen voor en fietstocht van een dikke dertig kilometer die deels over behoorlijk onbegaanbare weg voert. Onze fietsen, met redelijk dikke banden, konden de uitdaging aan, maar voor reguliere fietsen is deze omgeving niet aan te raden. Dan is wandelen waarschijnlijk beter. Onderweg zagen wij grote granieten rotsformaties, de Thor, ontstaan uit het zwarte graniet dat hier overal onder de grond zit. We fietsten langs wilde paarden, runderen, schapen en geiten en op het laagste punt van onze tocht reden we langs een groot stuwmeer, the Burrator reservoir.

Dartmoor is eigenlijk noch in woorden noch in beelden echt te vatten. Het landschap is adembenemend afwisselend en dus zeker de moeite van het bezoeken waard. https://www.dartmoor.gov.uk/

Dag 8: Plymouth – Princetown – Minehead

Op het moment dat we deze blog schrijven, staan we (enigszins onbedoeld) op een parkeerplaats aan de kustlijn van de plaats Minehead. Onze rit van Plymouth naar Princetown verliep voorspoedig vanochtend en we hadden een topervaring in Dartmoor National Parc, maar de reis van Princetown naar Minehead verliep minder soepel. Onze (camper!!! Navigatie) stuurde ons van de grote doorgaande route af naar een wirwar van kleine straatjes die omzoomd werden door hagen en stenen muurtjes. Deels waren de weggetjes slechts één auto breed, waardoor tegenliggers een probleem vormden. Het kostte de nodige inspanning om onze weg naar de grotere doorgaande routes terug te vinden (het moge duidelijk zijn dat keren op de weg hier geen optie was). Gevolg was dat we pas na zes uur in Minehead aankwamen, waardoor we geen passende plek meer vonden op een van de reguliere camperplaatsen. Tip van de vriendelijke Engelsen hier: gewoon aan de waterkant op de parkeerplaats gaan staan. Dat is toegestaan en ook nog eens gratis. Voor ons wordt dit dus de eerste nacht ‘wild’ camperen, volledig met onze eigen voorzieningen. Het uitzicht over het kanaal van Bristol is in ieder geval prachtig.

Vanavond staan we dus aan de kust in het plaatje Minehead. Het wordt inmiddels vloed en je hoort vanuit onze camper hoe het water ruist. Morgenochtend vertrekken we vroeg in Noordoostelijke richting, naar Oxford.

Dag 7: Cheddar – Plymouth

Vandaag zijn we van Cheddar naar Plymouth gereisd, het meest zuidelijke punt van onze trip door Zuid-Engeland. Doel vandaag was de Plym Valley Trail, een fietstocht door de natuur in en rondom Plymouth. Achteraf waren eigenlijk alleen de middelste 10 kilometer van de dertig kilometer de moeite waard. Het eerste en het laatste deel voerden namelijk met name door druk verkeer in en rondom de stad. De fietspaden zijn daar onduidelijk aangegeven (als ze er al zijn) en het verkeer raast voorbij. Wat ons betreft is deze trail dus geen aanrader.

Wij vertrokken van onze standplaats voor vannacht, het Riverside camping Park in een buitenwijk van Plymouth. De camperplaats ligt aan het riviertje The Plym en is ruim opgezet. Het sanitair en de andere voorzieningen zijn goed en in het hoogseizoen heeft de camperplaats ook een zwembad.

De Plym Valley Trail was, zoals gezegd, geen onverdeeld succes. Als je het natuurgebied in wilt, kun je beter bij de uitgang van de camperplaats de Plym volgen. Je komt dan meteen in het natuurgebied dat wel de moeite waard is.

Over de Plym zijn in een grijs verleden en aantal bruggen aangelegd, waardoor je van de ene naar de andere kant kunt. Er staan duidelijke wegwijzers die de weg naar Plymouth of stadjes in de omgeving wijzen. In het natuurgebied ligt het jachtgebied van een koppel slechtvalken. In een rotswand lag een nest, waarop het mannetje zat te broeden. Slechtvalken zijn de racers onder de dieren. In duikvlucht bereiken zij snelheden van meer dan 300km per uur. Ze vangen hun prooi, andere vogels, in de lucht. Dat betekent dus dat ze eropaf duiken, ze met hun klauwen beetpakken om dan weer verder te vliegen. En knap staaltje vliegwerk. De valken hebben trouwens een unieke eigenschap. Om te voorkomen dat hun kopje uit elkaar zou springen door de druk die in de duikvlucht ontstaat, hebben ze aan weerskanten van hun snavel twee ‘luchtgaten’. Dit principe is, zoals zoveel voorbeelden uit de natuur, overgenomen in de techniek. Straaljagers hebben dezelfde gaten bij hun neus, waardoor het vliegen met hoge snelheden beter gaat.

Na onze fietstocht door de vallei reden we door naar de stad Plymouth zelf. De stad heeft een ook voor Nederlanders relevante geschiedenis. Aan het begin van de zeventiende eeuw vluchtte een groep Engelse geloofspuriteinen naar Leiden in Nederland. In eigen land werden ze vervolgd. Vanuit Leiden vertrokken ze vervolgens naar de overkant van de oceaan, naar Amerika, om daar in vrijheid een nieuw bestaan op te bouwen. Het bekendste van de twee schepen waarmee deze Pilgrim Fathers reisden was de Mayflower. In Plymouth maakten ze een tussenstop, omdat er iets aan de hand was met het tweede schip. Plymouth was dus het laatste stukje Europees land dat de stichters van Amerika zagen. Ondanks de rijke geschiedenis (de stad was tot ver in de negentiende eeuw een zeerovers en kapersnest) is er betrekkelijk weinig over van gebouwen die aan deze tijd herinneren. Plymouth is en was namelijk altijd al een marinehaven en de stad en de haven werden in de tweede wereldoorlog door de Luftwaffe platgegooid.

Morgen volgt Dartmoor National Park (en dus niet zoals we gisteren beweerden vandaag al). Hier gaan we fietsen of wandelen, maar dat beslissen we morgen pas.

Dag 6: Bristol  - Cheddar

We zijn inmiddels alweer zes dagen in Engeland en voor vandaag stond een korte reisetappe op het programma van de omgeving van Bristol naar Cheddar. Wij kennen Cheddar vooral van de oranje-gele ietwat pittige kaas die van oorsprong uit dit stadje en de omgeving komt. De kaas is dan ook overal in het stadje aanwezig, Van de originele kaasfabriek (die uiteraard te bezoeken is) tot de vele souvenirwinkels die dit toeristische oord rijk is. Wij kwamen echter niet voor de kaas, maar voor de kloof van Cheddar, The Cheddar Gorge.

The Cheddar Gorge

The Cheddar Gorge is een kalkstenen kloof in de Mendip Hills in Somerset. In 1903 werd in een van de grotten die dit gebied rijk is een skelet ontdekt dat maar liefst 9000 jaar oud was. Daarmee was dit skelet op slag het oudste van Groot-Brittannië.

De kloof van Cheddar is indrukwekkend. Ze is ongeveer 137 meter diep, wat een prachtig uitzicht oplevert. Deels zijn de hellingen verticaal en rotsachtig, deels zijn ze meer glooiend en begroeid. Wij kozen voor een wandeling met Komoot (www.komoot.nl). De app is gratis te downloaden, maar je kunt er pas echt optimaal gebruik van maken als je een abonnement neemt. Het wereldpakket kost net geen vijftig Euro en daarmee ontsluit je voor de rest van je leven wandeltochten en fietstochten over de hele wereld. Wij kozen voor een wandeling van gemiddelde moeilijkheidsgraad. Met bijna 13 kilometer leek de wandeling op voorhand een eenvoudige onderneming, maar het aantal hoogtemeters maakt het toch echt wel tot een uitdaging. De wandeling voerde ons vanuit Cheddar gezien allereerst langs de linkerkant van de kloof. Hiervandaan heb je een mooi zicht op de rotswanden aan de overkant. Na verloop van tijd kwamen we uit in een redelijk vlak natuurgebied, waar we de kloof even achter ons lieten. De route voerde door weilanden met runderen, langs schapen en langs geiten, naar een volgende steile klim aan de overkant van de kloof. Hier was het drukker dan aan de ander kant, omdat je vanuit Cheddar met een lange trap (Jacobs Ladder) snel omhoog kunt. Veel mensen nemen deze route om de kloof te kunnen bekijken.

Voor een korte indruk van Cheddar Gorge kijk op Youtube: https://youtu.be/QLUCp25VC20

Het dorp Cheddar zelf is vrij toeristisch, maar heeft ook een aantal mooie gebouwen. De kerk van Saint Andrew ligt vlak bij de toegang naar de kloof, maar was helaas gesloten. Ook van buiten maakte dit bouwwerk echter wel indruk. Dwars door het stadje stroomt de Cheddar Yeo, een kleine rivier die uit de kloof komt. In het centrum is er enig verval waardoor er een kleine waterval ontstaat. Onze camper staat vandaag op de Cheddar Caravan and Moterhome Club Campsite. Deze goed verzorgde camperplaats ligt meteen bij de toegang tot de stad, waardoor je vanuit je eigen camper het stadje of de kloof in kunt. Het sanitair is schoon en de ontvangst was erg hartelijk. Voor het eerst sinds we in Engeland zijn is er ook fatsoenlijke WIFI.
Morgen gaan we actief verder in Dartmoor National Park, waar een fietstocht op het programma staat. Daarna rijden we verder naar onze meest zuidelijke bestemming: Plymouth.

Dag 5: Bristol

Op de vijfde dag van ons verblijf in Zuid-Engeland hebben wij de Havenstad Bristol bezocht. Onze camper bleef staan op de Bath Waterside & Marina en we namen de bus naar Bristol. De busrit van Bath naar Bristol is een belevenis an sich. De bus baant zich een weg door een landschap van heuvels en dalen met felle groene kleuren en (vandaag dan) deels donkere luchten aan de horizon. Doordat het vanochtend druilerig weer was ontstond de voor ons zo kenmerkende Britse sfeer.

We reden Bristol binnen vanuit het oosten en de eerste indruk is die van een industriestad. Bristol was en is een havenstad, al is de bedrijvigheid van weleer toen de Lower Avon nog een open verbinding voor zeeschepen vormde, wel verdwenen. In de haven liggen nu vooral oude en historische schepen of schepen die bedoeld zijn voor de pleziervaart. We hadden voor vandaag een wandeling door de stad gepland, maar het weer was vanochtend te slecht en dus kozen we voor een Hop on Hop off bus om de stad te verkennen. Hoewel wandelen ook leuk geweest zou zijn, was de bus een schot in de roos. De bus rijdt in een dik uur langs de belangrijkste bezienswaardigheden van Bristol en de (Engels gesproken) audioguide geeft een goed beeld van de geschiedenis van de stad. Het kaartje voor de bus kost 15 Engelse Pond per persoon en is 48 uur geldig. Je kunt de opstappunten van de bus dus ook gebruiken om je door de stad te verplaatsen. Tickets kopen kan bij de bussen zelf of online (www.tootbus.com)

Na de busrit reden we nog even verder naar het Clifton Observatory. Dit uitkijkpunt ligt op een rotsformatie boven de Avon Gorge, een diepe kloof met hellingen van meer ongeveer 100 meter hoog die overspannen wordt door de Clifton Suspension Bridge. Het water in de Lower Avon en dus ook in de kloof, wordt beïnvloed door eb en vloed, waardoor het water er op het moment dat wij er waren heel laag stond. Met vloed staat het water ongeveer 14 meter hoger, waardoor de smalle stroom die de Lower Avon hier lijkt te zijn, verandert in een echte rivier. Wij bekeken de brug vanaf het observatorium en we wandelden over de brug naar de overkant. De brug werd tussen 1836 en 1864 gebouwd en dagelijks razen meer dan twaalfduizend auto’s van de ene naar de andere kant. Automobilisten betalen 1 Engelse pond voor een enkele reis. Voetgangers lopen gratis.

Na ons bezoek aan de brug namen we de bus terug naar het centrum waar we in een klein cafe lunchten. Na die lunch wilden we de kathedraal van Bristol bezoeken, maar op het moment dat wij daar kwamen was er net een dienst bezig. We liepen dus verder naar het havengebied. Onze eerste stop hier was het de eerste oceaanstomer ter wereld, de SS Great Britain. In 1843 was dit het grootste schip ter wereld met ruimte voor bijna 400 opvarenden.  De eerste overtocht van Engeland naar New York duurde 15 dagen en dat was voor die tijd enorm snel. We hebben het schip niet van binnen bekeken, maar ook van de buitenkant zijn de enorme masten en de schoorstenen van de stoommachine indrukwekkend.

Het havengebied van in de negentiende eeuw een sterk geïndustrialiseerd gebied. Anno 2022 is het echter hip and happening. Aan de kades liggen verschillende cafés, restaurants musea en andere uitgangsgelegenheden. Het is een gebied dat zeker bij mooi weer meer dan de moeite waard is om te bezoeken.

Na ons bezoek aan de haven zijn we teruggereisd naar de camping. Bristol is een stad die niet meteen in gedachten komt als je een korte (steden)trip wilt maken, maar dat is niet terecht. De stad heeft zoveel bezienswaardigheden, restaurants en uitgangsgelegenheden, dat je er prima en lang weekend door kunt brengen.

Morgen reizen we verder naar het zuiden naar Cheddar. Hier gaan we nu eens geen cultuur snuiven, maar gaan we wandelen door de Cheddar Gorge.

Dag 4, Stonehenge en Bath

Vanochtend zijn wij vanuit de regio rondom Winchester verder naar het westen gereden in de richting van het legendarische Stonehenge. We zijn deels binnendoor gereden en dat is best een uitdaging. Ook als je zelf let op je snelheid en jouw positie op de weg let, kunnen de andere weggebruikers nog steeds voor problemen zorgen. Let er bij het rijden in Engeland dan ook vooral op dat je in de onoverzichtelijke bochten naar links uiterst links houdt om problemen te voorkomen.

Stonehenge

Stonehenge is een van die plekken die voor de meeste mensen wel tot de verbeelding spreken al is niet helemaal duidelijk waarom. Als je heel nuchter kijkt, dan is Stonehenge eigen eigenlijk niets meer dan een cirkel van grote staande stenen die in een verder kaal landschap tussen de schapen en de koeien opgesteld staan. Als je het terrein echter nadert wordt duidelijk dat de aantrekkingskracht van de stenen groot is. Wij reden naar het bezoekerscentrum bij de plaats Amesbury. In het bezoekerscentrum kun je een kaartje kopen voor een trip met een bus naar de stenen. Wij kozen voor de gratis optie. We liepen te voet naar de stenen en mochten daarom iets minder dichtbij dan de betalende bezoekers, maar we zagen uiteindelijk exact hetzelfde. Op de heuvelrug boven de steencirkel stonden tientallen campers. Navraag leerde dat je hier de nacht door kunt brengen met zicht op de stenen en de zonsopgang boven die stenen. Als wij geweten hadden dat dit mogelijk was, hadden we zeker voor deze bijzondere optie gekozen. Stonehenge zoals wij het nu kennen werd gebouwd in c.a. 2300 VC, maar de eerste resten van bebouwing zijn al meer dan 6000 jaar oud. De steencirkel diende waarschijnlijk als een gezondheidscentrum uit de prehistorie waar priesters en genezers voor het lichamelijk en geestelijk welzijn van hun patiënten zorgden. Vandaag de dag trekt de cirkel naast de gemiddelde toerist, vooral ook veel new age aanhangers, die spirituele krachten zoeken of ervaren als ze op deze site zijn. Die invloed hadden de stenen zeker niet op ons, maar Stonehenge blijft toch een ‘must see’ als je in deze regio bent. Website Stonehenge Visitor Center

Bath

De volgende stop van vandaag was de Zuid Engelse stad Bath, in Somerseth. We kozen voor een camperplek op Bath Waterside and Marina aan de rivier de Avon (https://bathcaravanpark.com/) en fietsten van de camping langs de rivier naar de stad. Bath is een kuuroord dat al sinds meer dan 2000 jaar bekend staat om de warmwaterbronnen die helende werking hebben. Bath heeft een on-Engelse lichtheid. De gebouwen zouden ook zo in een Zuid Italiaanse stad kunnen staan. De geschiedenis van de stads wordt in ieder geval gedomineerd door de uit Italië afkomstige Romeinen. Het zuiden van Engeland maakte de eerste eeuwen van onze jaartelling deel uit van het Romeinse Rijk en in Bath komt de kuurcultuur en het Romeinse cultuur samen in de Romeinse baden. Wij wilden deze baden graag bezoeken en kochten online een kaartje (https://www.romanbaths.co.uk/). De kosten zijn voor Nederlandse begrippen hoog (€25,50) maar je krijgt wel waar voor je geld. Bij de entree hoort een (Nederlandssprekende) audioguide en in de gebouwen zelf wordt het verhaal van de Romeinen in Bath op een zeer aanschouwelijke manier verteld. Naast de indrukwekkende archeologische resten, gebruikt men audio, video en projecties (deels in de archeologische resten) om de bezoeker echt onder te dompelen in de Romeinse tijd. Het bad complex ligt boven een warmwaterbron die letterlijk bubbelt. De Romeinen zagen dit als een teken en bouwden naast een tempel ook de baden. Een Romeinse tempel wordt doorgaans toegewezen aan één godheid. In Bath werd echter ook voor de komst van de Romeinen al een god aanbeden: Sulis. Pragmatisch als de Romeinen waren koppelden ze deze god aan een Romeinse god, Minerva en creëerden zo een nieuwe god: Sulis Minerva. De tempel van Sulis Minerva is ook te zien in het badencomplex. Voor ons zijn de Romeinse baden zeker een aanrader, net als de stad Bath zelf.

Na ons bezoek aan de baden slenterden we nog een beetje door de stad en aten we bij een Thais Restaurant (The Thai Balcony, https://www.thaibalcony.co.uk/) in het hartje van de oude stad. Lekker Thais eten in een authentieke sfeer. Morgen laten we onze camper op dezelfde plek staan en bezoeken we met het openbaar vervoer de stad Bristol.

Dag 3: Winchester

Vanochtend zijn vanuit de omgeving van Canterbury in westelijke richting vertrokken richting Winchester. De rit van 200 kilometer leidde vooral over de snelweg, maar dat was geen probleem. Als beginnende links rijders is de snelweg lekker overzichtelijk.

Gisteren hebben wij al een plek om te overnachten geregeld in het kleine plaatsje Crawley in de buurt van Winchester. De routeplanner leidde ons feilloos naar het dorp, maar toen we eenmaal de hoofdweg opdraaiden (een weg van net iets meer dan één auto breed) bleek het dorpscentrum wegens werkzaamheden afgesloten. Vooruit was geen optie maar bij de weg achteruit werden wij vakkundig gecoacht door een Britse bouwvakker, waardoor we vrij vlot onze weg konden vervolgen. Na een rondje om het dorp heen, opnieuw een afgesloten weg en een draaimanoeuvre konden we de camping oprijden. Camping Folly Farm ligt boven op een heuvel en je kijkt vanuit de camper over de felgele koolzaadvelden die in deze regio overal te zien zijn. De camping is eenvoudig, maar schoon en is en goede uitvalsbasis om Winchester, de voormalige hoofdstad van Engeland, te bezoeken. Wij bezochten de stad met de fiets. Een deel van een fietsroute van Komoot bracht ons tot aan de rand van de stad. Fietsen in de stad is wel even een uitdaging, maar we kwamen zonder kleerscheuren aan. http://www.follyfarmcaravanpark.com/ 

Winchester en de legende van de ridders van de ronde tafel.

Winchester was in lang vervlogen tijden de hoofdstad van Wessex. Pas in de late elfde eeuw werd London de hoofdstad van wat wij nu kennen als England. Uit de vroeg middeleeuwen dateert de legende van Koning Artur en de ridders van de ronde tafel. Waarschijnlijk is de legende in de veertiende eeuw samengesteld uit allerlei verhalen en vervat in een verhaal dat opgeschreven werd. Goedgelovig als de mensen in die tijd waren, begon de grens tussen legende en werkelijkheid stilaan te vervagen. Een centraal gegeven in de verhalen is de ronde tafel waaraan de koning en zijn ridders vergaderden. Deze tafel hangt vandaag de dag in the Great Hall in het historische hart van de stad. Deze grote zaal maakte deel uit van het inmiddels verdwenen kasteel van Winchester, en diende tot ver in de twintigste eeuw als zaal voor rechtspraak. De Ronde tafel werd in de zeventiger jaren van de vorige eeuw onderzocht en koolstofdatering wees uit dat het materiaal niet uit de vroegen vijfde eeuw, maar uit de veertiende eeuw is. Daarmee werd dit deel van de legende volledig ontkracht, maar of koning Arthur nu wel of niet bestaan heeft weet niemand.

Winchester en de legende van de ridders van de ronde tafel.

Winchester was in lang vervlogen tijden de hoofdstad van Wessex. Pas in de late elfde eeuw werd London de hoofdstad van wat wij nu kennen als England. Uit de vroege middeleeuwen dateert de legende van Koning Artur en de ridders van de ronde tafel. Waarschijnlijk is de legende in de veertiende eeuw samengesteld uit allerlei verhalen en vervat in een verhaal dat opgeschreven werd. Goedgelovig als de mensen in die tijd waren, begon de grens tussen legende en werkelijkheid stilaan te vervagen. Een centraal gegeven in de verhalen is de ronde tafel waaraan de koning en zijn ridders vergaderden. Deze tafel hangt vandaag de dag in the Great Hall in het historische hart van de stad. Deze grote zaal maakte deel uit van het inmiddels verdwenen kasteel van Winchester, en diende tot ver in de twintigste eeuw als zaal voor rechtspraak. De Ronde tafel werd in de zeventiger jaren van de vorige eeuw onderzocht en koolstofdatering wees uit dat het materiaal niet uit de vroege vijfde eeuw, maar uit de veertiende eeuw is. Daarmee werd dit deel van de legende volledig ontkracht, maar of koning Arthur nu wel of niet bestaan heeft weet niemand.

De kathedraal van Winchester

Na het bezoek aan de kathedraal van Canterbury volgde vandaag een tweede kathedraal in Winchester. Deze kathedraal was lange tijd naast de Sint-Pieter in Rome, de langste kathedraal ter wereld. Het gebouw is zowel buiten als binnen imposant. De eerste bouwwerken dateren uit 650, maar pas in 1079 werd gestart met de bouw van de Normandische kathedraal die er nu staat. Bij binnenkomst vielen we midden in een repetitie van het Bournmouth Symphony Chorus, een symfonieorkest met enorm gemengd koor, dat de laatste repetitie voor een uitvoering later vandaag had. De klassieke klanken begeleidden ons op onze wandeling door de kathedraal waar onder ander de Britse literaire grootheid Jane Austin begraven ligt. De kathedraal valt op door de sobere Normandische buitenkant en de rijk versierde binnenkant. De kathedraal van Canterbury gisteren maakte veel indruk en ook vandaag waren we opnieuw erg onder de indruk van de omvang, bouwstijl en grootsheid van dit godshuis.

Na een drankje in een pub, zijn we terug naar de camping gefietst. Dit keer namen we de route die Google Maps voor fietsers suggereert. Volgens ons gaat Google ervanuit dat je met de fiets moeiteloos meekunt met het voorbijrazende verkeer. Geen echte ontspannen manier van fietsen dus. Morgen gaan we verder richting Stonehenge en Bath

Dag 2: Canterbury

Vandaag stond de stad Canterbury op het programma. De stad staat vooral bekend omwille van de gigantische kathedraal waarvan de toren al van ver zichtbaar is. Naast deze kathedraal biedt de stad echter veel meer moois om te bekijken. We reisden vanochtend opnieuw met het openbaar vervoer naar de stad. Met de zo kenmerkende dubbeldekkers is het makkelijk reizen en sta je zo in het hartje van de oude stad. 

 

Een wandeling vol verrassingen

Een wandeling door de oude stad is een van de beste manieren om Canterbury te leren kennen. We gebruikten een wandeling van een dik anderhalf uur die je kunt ophalen bij het Visitor Information Center in een prachtig middeleeuws gebouw in het hartje van de oude stad. (https://www.canterbury.co.uk/info/27/getting_around_the_district/14/visitor_information_centres).

De wandeling voerde ons langs een aantal bezienswaardigheden die het verhaal van de stad mooi aanschouwelijk maken. Een van de opvallende monumenten is de Saint Martin Church. Deze kerk vindt haar oorsprong in de late vijfde eeuw en is gebouwd op de fundamenten van een kerkgebouw dat al door de Romeinen gebouwd werd in de periode waarin het Christendom ook voor de Romeinse veroveraars een rol ging spelen. De kerk is van belang omdat zij de hofkerk van Koningin Bertha was die in 580 trouwde met de heidense koning Etherbert die later de koning van Kent (het graafschap waarin Canterbury valt) werd.Rondom de kerk ligt een opvallend, deels vervallen, kerkhof dat zo midden in de stad een serene sfeer ademt. De oude grafstenen dateren deels uit de late zeventiende eeuw. Naast dit kerkgebouw vallen de verschillende en goed behouden stadspoorten op die opnieuw veelal gebouwd zijn op laat Romeinse resten en die goed laten zien hoe belangrijk Canterbury ook in de middeleeuwen al moet zijn geweest. Verschillende markante gebouwen, zoals de abdij van Saint Augustine, zijn helaas niet te bezoeken, omdat er ook vandaag de dag nog gebruik van gemaakt wordt. De abdij bijvoorbeeld herbergt het Kings College, een middelbare school. De studenten in hun schooluniformen, lopend door de historische omgeving, geven een sterk Harry Potter gevoel. 

 

Canterbury Cathedral

De middag brachten wij door in hét trekpleister van Canterbury: de kathedraal. Dit enorme bouwwerk is onlosmakelijk verbonden met twee historische figuren: de monnik Augustinus en Aartsbisschop Thomas Becket. Augustinus werd in de late zesde eeuw door paus Gregorius naar Engeland gestuurd om als missionaris het tanende christelijke geloof in het gebied te laten opleven. Hij vestigde zijn zetel (of in het latijn: Cathedra) in Canterbury. Daarnaast stichtte hij ook een abdij en werd hij de eerste Aartsbisschop van Canterbury.

Thomas Becket leefde bijna 500 jaar later en was eveneens Aartsbisschop. Hij werd benoemd door Koning Hendrik de tweede voor wie hij als kanselier werkte. De beide mannen waren vrienden en de benoeming door de koning kan dan ook gezien worden als een vriendendienst. De koning zag echter voor zichzelf ook een stevigere positie ontstaan naar een kerk die steeds machtiger werd. Thomas Becket bleek echter een voorvechter van de kerk. Een misrekening van de koning dus. Hoewel er geen echt bewijs voor is, lijkt het waarschijnlijk dat de vriendschap omsloeg in een vijandschap die uiteindelijk in 1170 leidde tot de moord op Thomas Becket door vier ridders. De moord vond plaats in de Kathedraal, waar Becket daarna ook op verschillende plekken begraven lag. Na zijn dood vinden er wonderen plaats die aan Becket toegeschreven worden. Dit zorgt voor een cultus die tot op de dag van vandaag voor bedevaarders zorgt. Een goed voorbeeld hiervan is de Via Francigena. Deze pelgrimsroute leidt van Canterbury naar Rome en andersom. De pelgrims van weleer zijn terug te vinden in de straatnamen, namen van huizen en gebouwen (bijvoorbeeld het Pilgrims Hospital).

Canterbury is een prachtige stad die rijk is aan geschiedenis en die een bezoek meer dan waard is. Trek voor een bezoek aan de kathedraal een middag uit, want alleen de audiotour door het monument kost zeker twee tot drie uur. 

Morgen weer verder

Morgen reizen we verder naar Winchester waar we onder andere de beroemde tafel van de Ridders van de ronde tafel willen bekijken. Daarvoor staat echter een fietstocht op het programma, Na morgen begint in Engeland de Meivakantie. Dat betekent dat het vinden van een  camperplaats niet meer vanzelfsprekend is. We proberen dus een aantal plekken vooruit te reserveren. 

Dag 1. Landgraaf - Dover 

Het is vandaag 27 april 2022: Koningsdag! maar niet voor ons. Wij zijn vanochtend vertrokken voor een vakantie met de camper naar het zuiden van Engeland. We hebben gekozen voor een overtocht met het veer vanuit Calais naar Dover. De reis duurt ongeveer anderhalf uur en je reist een uur terug in de tijd omdat Groot Brittannië geen zomertijd kent. Ons veer zou afvaren om 15.15 en we waren ruim op tijd in de haven. Daar bleek dat we ook een afvaart eerder konden nemen, met hetzelfde ticket. Prima service dus van DFDS, de veermaatschappij. Uiteindelijk waren we dus ruim anderhalf uur eerder aan de overkant.

Uitdaging één: links van de weg rijden. We hebben elders op deze website al een keer wat uitgebreider gesproken over het links rijden en de historische context van dat Britse 'gebruik'. Als je er dan eenmaal zelf aan begint, vallen en paar dingen op:

- de Britten weten het gaspedaal goed te vinden,
- vooral de landweggetjes zijn erg smal en in combinatie met de snelheid van en verkeer is dat best een dingetje,
- op rotondes wil je eigenlijk intuïtief naar rechts, dat vraagt dus voortdurend bewust rijden. Veel bewuster dan in eigen land. 

Ondanks deze uitdagingen valt het links rijden vooralsnog wel mee. Je moet bijna beter opletten met het oversteken van de weg, dan met het rijden zelf.

The Chequers Caravan Parc.

Onze eerste nacht in Engeland verblijven we op The Chequers Caravan Parc. Deze prachtig gelegen camping ligt tussen Dover en Canterbury en is dus een prima uitvalsbasis voor vandaag en wellicht morgen. Volgens planning zouden we vandaag in een uurtje naar Dover gefietst zijn, maar de eigenaresse van de camperplaats raadde ons dat af en onze eigen ervaringen in het verkeer deed de rest. We namen dus de bus naar Dover. https://www.chequerscaravan.site/ 

Dover

Als je Dover met de Veerboot nadert, vallen de witte krijtrotsen meteen in het oog. De rotsen rijzen hoog boven de stranden en de veerhaven uit en vormen al eeuwen hét kenmerk van deze Zuid Engelse stad. De stad zelf heeft een klein centrum waar een aantal oude kerken, een muur met Romeinse Fresco's en een schip uit de Bronstijd de belangrijkste bezienswaardigheden vormen. Boven de stad, op de krijtrotsen, staat echter de belangrijkste bezienswaardigheid van de stad. Het kasteel van Dover is het grootste kasteel van Engeland en het kent een roerige geschiedenis die begint in de vroege tiende eeuw. Het kasteel heeft de tand des tijds moeiteloos doorstaan. De dikke muren met kantelen, de torens en imposante toegangspoorten lijken gisteren gebouwd. Het kasteel en de omgeving ervan ademen de sfeer van de middeleeuwen en het was dan ook jammer dat we te laat waren om binnen te kijken. 

Onze eerste dag sloten we af in een Indiaas restaurant in Dover met zicht op het kasteel. Restaurant Cinnamon Island serveert authentieke Indiase keuken en het was dan ook een mooie afsluiting van een verder vermoeiende eerste dag https://cinnamonislandonline.com/  Morgen bezoeken we Canterbury en overnachten we waarschijnlijk ook nog op The Chequers, maar daarover morgen meer. 

 

 

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.