Op deze pagina verzamelen wij algemene informatie over het reizen met de camper. Dit onderdeel van de website is 'work in Progress', omdat wij het aanvullen op basis van onze eigen ervaringen. Daardoor is het dus geen handboek voor de beginnende camperaar, maar wellicht wel een bron van antwoorden voor specifieke vragen.
Hoe kies je je eigen camper?
Hoewel de eerste camper die mensen kopen vaak geen hele bewuste keuze is (de prijs en beschikbaarheid spelen immers mee), is het toch goed om na te denken over wat je eigenlijk zoekt in een camper. De eerste vraag die wij ons na een leven lang camping met verschillende andere kampeermiddelen stelden, was in de eerste plaats of we uitkeken naar vakanties waarbij reizen net zo belangrijk is als op een plaats van bestemming zijn. Wij hebben de afgelopen jaren veel mensen met campers gezien die weken lang op één en dezelfde plek stonden en daarmee het potentieel van hun kampeermiddel nauwelijks benutten. In onze optiek past een tent, caravan of vouwwagen beter bij deze kampeerbeleving, maar in die keuze is iedereen natuurlijk Vrij.
Als je dan eenmaal voor de camper gekozen hebt, is het belangrijk om te kijken naar de verschillende typen die op de markt zijn. De kleinste versie (het camperbusje) is compact en rijdt lekker mee met het verkeer. Comfort is echter meestal ver te zoeken. Buscampers zijn alweer een maat groter. Zij hebben naast een vast bed ook vaak een toilet aan boord. Wel zo handig als je niet op een officiële plek wilt staan. De volgende in de rij (qua grootte) is de half integraal camper. Deze camper wordt vaak gekozen omdat naast de luxe van een eigen toilet, een goed bed en vaak ook een douche, veel berg- en leefruimte aan boord is. Toch blijven deze campers nog redelijk in afmeting, waardoor je er prettig mee kunt rijden. Integraal campers zijn weer een maat groter en qua luxe ook een stapje luxer. Nadeel is de afmeting die vaak dicht tegen de voor een klein rijbewijs maximale 7,50m aan zit. Ook het gewicht past vaak net wel of net niet binnen de 3500kg die je met een klein rijbewijs mag rijden. Alkoof campers lijken op de integraal campers, met als belangrijkste verschil dat het het tweede grote bed, dat bij de integraal camper vaak een hefbed is dat zich boven de bestuurderscabine bevindt, hier in een bolle uitbouw boven de bestuurderscabine zit. Alkoof campers zijn overigens in verschillende kleinere en grotere maten te koop.
De grootste, duurste en meest luxe campervariant zijn de liners. Deze campers zijn gebouwd op het onderstel van bijvoorbeeld een touringcar. En klein rijbewijs en een kleine beurs voldoen hier helaas niet.
Uitgebreide informatie over de verschillende campers kun je vinden op de site van de Nederlandse Kampeerauto Club (NKC) https://www.nkc.nl/advies/ori%C3%ABnteren/campermodellen/
Om over na te denken.....
De keuze voor een type camper heeft niet alleen te maken met je manier van reizen of je voorkeuren qua luxe en prijs. Er zijn ook een aantal praktische zaken die de keuze kunnen beperken.
- Met een regulier rijbewijs (B) mag de camper (beladen) niet meer dan 3500 KG wegen. Boven dit gewicht moet je een vrachtwagen rijbewijs C of C1 rijbewijs hebben. Nadeel van dit rijbewijs is dat je veel stof moet kennen die speciaal voor vrachtwagenchauffeurs is. Informatie over het gewicht, gekoppeld aan het rijbewijs vind je op https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/rijbewijs/vraag-en-antwoord/met-welk-rijbewijs-mag-ik-een-camper-besturen.
- Als een camper op kenteken maximaal 3500 kg mag wegen, dan kun je het gewicht op het kenteken laten verhogen. Je hebt dan dus wel het C of C1 rijbewijs nodig. Een nadeel van het verhogen van het gewicht is dat je onderweg tegen beperkingen op kunt lopen. In veel Europese landen mag je boven de 3500 kg niet op kleinere (berg-)wegen rijden. Dat is wellicht jammer als je net kiest voor dit type routes.
- Bij de aanschaf van de camper speelt gewicht dus een belangrijke rol. Het ledig gewicht (gewicht zonder belading) op het kenteken is daarbij niet altijd helemaal correct. Als een vorige eigenaar (bij een occasion) bijvoorbeeld een airco heeft laten monteren, dan staat die qua gewicht niet op het kenteken, maar telt wel op bij het ledig gewicht. Een ander probleem is dat mensen wel kijken naar alles dat ze in hun camper vervoeren (kleding, levensmiddelen, stoelen etc.), maar de inhoud van de schoon- en vuilwatertank en de inhoud van de brandstoftank niet meetellen. Ook vergeten de passagiers om zichzelf mee te tellen. Dit alles samen leidt ertoe dat campers vaak overbeladen onderweg zijn. Dit kan (bij ernstige overbelading) tot gevaarlijke situaties leiden, maar is daarnaast verboden en kan dus bij controle tot boetes leiden. Ons advies is dan ook om (zeker in het begin) je volledig beladen en volgetankte camper te laten wegen. Dit kan op een weegbrug die online in de meeste regio’s eenvoudig te vinden is.
- Een ander tip met betrekking tot gewicht is om de spullen die vast in de camper liggen één keer wegen. Een lijstje met gewogen spullen helpt als er spullen vervangen of toegevoegd worden. Samen met het resultaat van het weeg moment op de weegbrug, houd je zo altijd controle over het gewicht van je camper.
Fietsen, wandelen en sightseeing
Wij houden van vakanties met afwisseling. Enerzijds willen wij de geschiedenis en de cultuur van de plekken die we bezoeken leren kennen, maar we willen waar het kan ook actief zijn. Om die reden proberen wij in onze planning op voorhand al rekening te houden met die afwisseling. Dat is handig omdat je vooruit zicht hebt op wat je zeker niet wilt missen, terwijl je toch alle ruimte hebt om af te wijken van de planning als iets anders leuker of aantrekkelijker is.
Om je reis voor te bereiden zijn de websites van bijvoorbeeld TripAdvisor en Getyourguide goede vertrekpunten. Ze geven vaak een goed beeld van de hoogtepunten van een stad of gebied en maken de keuze voor activiteiten vaak eenvoudiger. Reisgidsen dienen natuurlijk hetzelfde doel, maar deze zijn ten opzichte van websites vaak al gedateerd op het moment dat ze gepubliceerd worden. Als je wandelingen en fietstochten wilt plannen, helpen apps als Komoot en Routeyou. Deze zijn in de gangbare app stores te downloaden en het loont om er een abonnement op te nemen. ze bevatten een schat aan wanel- en fietsroutes over in heel Europa. De routes zijn als PDF of als routebestand te downloaden en via de telefoon goed te gebruiken.
Voor wandelingen in een stad gebruiken wij een andere app die gratis te downloaden is in de app stores: Izi. Travel. Deze app bevat met audio en beeldmateriaal ondersteunde wandelingen die geplaatst zijn door bijvoorbeeld studenten. het is een eenvoudige (en gratis) manier om steden te leren kennen. Nadeel van deze app is dat in sommige Europese landen alleen wandelingen in de eigen taal beschikbaar zijn.