Duitse Hanzesteden Najaar 2024
Zoals je al hebt kunnen lezen, hebben wij na de zomervakantie onze Itineo camper verkocht en gekozen voor een half integraal model van Bürstner. De komende negen dagen gaan wij met onze nieuwe camper op pad en bezoeken wij de Noord Duitse Hanzesteden. Onze reis voert via Hameln in midden Duitsland naar Rostock in het noorden van het land. Onderweg doen we de steden aan die van de late middeleeuwen tot en met de 18e eeuw deel uitmaakten van het Hanzeverbond. We hopen dat jullie weer met ons meelezen en reacties zijn zoals altijd meer dan welkom!
Dag 10: Tot slot
Onze herfstreis voerde ons dit jaar naar de Hanzesteden in het midden, het noorden en het noord-oosten van Duitsland. De steden die we aandeden waren soms ronduit indrukwekkend. De rijkdom die het Hanzeverbond achter heeft gelaten, is terug te zien in de huizen, kerken en paleizen. Met name in het Noord-Oosten van Duitsland zie je echter ook dat de demografische ontwikkelingen na de val van de muur niet alleen maar positief zijn geweest. De regio ontvolkt en vergrijst en dat betekent dat de sociale problematiek groot is. Buiten de oude stadscentra die doorgaans goed gerenoveerd zijn, is dit ook te zien. Huizen staan leeg of zien er onderkomen uit. De steden liggen echter in gebieden met prachtige natuur en dus heeft de regio zowel cultuurhistorisch als qua natuur veel kansen. Wij kunnen de Duitse Hanzesteden alleen maar aanbevelen!
Dag 9: Münster, een Hanzestad met een Nederlands tintje


De laatste Hanzestad die we op deze reis aandoen is Münster. We zijn vanochtend al vroeg van Wildeshausen in de deelstaat Nedersaksen naar deze stad in Noordrijn Westfalen gereden. Onze camper konden we gelukkig kwijt op een camperplek achter een manege. Camperplaats Hippo Fun is eenvoudig, maar wel voorzien van alle benodigde faciliteiten. Groot voordeel: met de fiets ben je in een kleine tien minuten midden in de oude binnenstad van Münster.
Münster werd in 793 gesticht door de missionaris Liudger, die er een klooster bouwde. Dit klooster groeide uit tot een belangrijk religieus en cultureel centrum. De stad kende een belangrijke bloeiperiode in de middeleeuwen, niet in de laatste plaats doordat ze lid werd van het Hanzeverbond. Münster heeft vooral een belangrijke rol gespeeld in de handel in textiel en zout. Onder leiding van de bisschop van Münster had de stad een grote mate aan zelfbestuur. Dat betekende dat ze zowel economisch als financieel en politiek invloedrijk was. Een van de meest opmerkelijke gebeurtenissen in de geschiedenis van Münster was de wederdopersopstand in de jaren 1534-1535. Deze radicale religieuze beweging nam de stad over en vestigde er een theocratisch regime, dat uiteindelijk werd neergeslagen na een bloedige belegering.
Tijdens een ritje met een rondreisbus wees de audioguide erop dat Münster een belangrijke verbinding met Nederland heeft. Het is namelijk de stad waar in 1648 de vrede van Münster getekend werd. Dit verdrag was een onderdeel van de Vrede van Westfalen en zorgde feitelijk ervoor dat de staat der Nederlanden een feit werd. De Vrede van Munster stond dus aan de wieg van Nederland als land. De relatie tussen de stad en ons land is in de eeuwen daarna, tot op gedag van vandaag, innig gebleven. Midden in de stad zit een legereenheid die afwisselend door een Duitse en een Nederlandse commandant geleid wordt. Daarnaast wordt de stad (ook dit weekend) door veel Nederlandse toeristen bezocht. Dit is ook niet zo verwonderlijk. De grens met Nederland ligt immers maar een kilometer of vijftig verderop.


Naast het feit dat Münster een Hanzestad is en dus prima past in onze reis, wilden we óók de Vredeszaal bezoeken waar de Vrede van Münster ondertekend werd. Helaas was dit niet mogelijk omdat de zaal tot medio november gerenoveerd wordt. De stad zelf maakt het feit dat we de Vredeszaal niet konden bezoeken echter meer dan goed. Het oude centrum is prima gerenoveerd na de tweede Wereldoorlog en straalt de grandeur van de Hanzetijd uit. Nu is de stad vooral een politiek, administratief en universitair centrum. De stad telt een dikke 300.000 inwoners waarvan 1/5 deel studenten zijn. Dit geeft de stad in positieve zin een turbulent karakter. Het aantal fietsen dat je op straat ziet overtreft bijna de fietsen in Amsterdam en dat is voor een Duitse stad best opmerkelijk. We hebben (niet op de laatste plaats door het prachtige weer) genoten van deze laatste dag van onze reis. Morgen reizen we terug naar huis en kijken terug op een mooie vakantie!
Dag 8: Natuur Puur in het Wildeshauser Geest



Vandaag zijn we van Rostock ruim 325 kilometer zuidelijk gereden naar het kleine plaatsje Wildeshausen. Dit plaatsje ligt vrijwel meteen aan het gelijknamige natuurpark Wildeshauser Geest. Dit uitgebreide natuurgebied beslaat ongeveer 1350 vierkante kilometer en bestaat uit bossen, heidevelden, moerassen en zandduinen. De naam ‘Geest’ verwijst naar de zandige en onvruchtbare grond die dit gebied kenmerkt. Dit landschap is gevormd tijdens de ijstijden en bevat veel archeologische vindplaatsen zoals hunebedden en grafvelden uit de prehistorie.
Wij hebben vandaag en heerlijke fietstocht in de omgeving gemaakt en genoten van het heerlijke weer en de prachtige natuur. We hadden veel langer kunnen fietsen, maar de sauna naast de camperplaats was té verleidelijk. Na het eten zijn we dar dus naartoe gegaan en hebben we een avondje helemaal niets gedaan (behalve relaxen dan natuurlijk. Morgen doen we de laatste Hanzestad op onze reis aan. We reizen verder zuidelijk naar Münster.
Dag 7: Adellijke gebouwen in Schwerin en de stad Rostock

De eindbestemming van vandaag was de stad Rostock, maar eerst maakten we een kleine lus naar het zuiden naar Schwerin.de hoofdstad van de Duitse deelstaat Mecklenburg-Voor-Pommeren. De stad werd voor het eerst vermeld tussen 1012-1018 als Zuarina, een nederzetting van de Slavische Obodriten1. In 1160 veroverde Hendrik de Leeuw de stad en begon de ontwikkeling van Schwerin als een belangrijk regionaal centrum. Schwerin werd in 1358 onderdeel van het hertogdom Mecklenburg en diende vanaf dat moment als zetel van de hertogen. Tijdens de DDR-periode (1949-1990) was Schwerin een belangrijke stad in Oost-Duitsland, en sinds de hereniging van Duitsland in 1990 is het opnieuw de hoofdstad van de deelstaat Mecklenburg-Voor-Pommeren.



Hoofddoel van ons bezoek aan deze stad in het voormalige Oost-Duitsland was het kasteel van Schwerin, gelegen op een eiland in het Schwerinermeer. De eerste vermelding van een fort op de locatie waar nu het kasteel ligt, dateert uit 973, toen het nog niet meer dan een Slavische versterking was. In de daaropvolgende periode, maar vooral in de 14e eeuw werd de nederzetting een kasteel dat in de 16e eeuw grondig verbouwd werd in de stijl van de Venetiaanse en Nederlandse renaissance. Het kasteel zoals we dat nu kennen, werd grotendeels herbouwd tussen 1845 en 1857. Tegenwoordig dient het onder andere als zetel van het parlement van Mecklenburg-Voor-Pommeren en zijn de tweede en derde verdieping óók toegankelijk voor toeristen.
Wij parkeerden onze camper op een camperplek op een grote parkeerplaats aan het uiteinde van de kasteel tuinen. Achteraf bleek dit een kostbare aangelegenheid te zijn. Voor krap 4 uur moesten we met de camper 20 euro aftikken. Dit heeft waarschijnlijk te maken met het feit dat er hier voor acht campers stroompunten zijn en mensen hier dus ook overnachten. Voordeel van deze parkeerplek is dat je via de lanen in de kasteeltuinen zo naar de ingang wandelt. Die tuinen zijn nu, midden in de herfst, overigens prachtig van kleur. Het kasteel zelf is een bezoek meer dan waard. Met een goed werkende audioguide krijg je een goed beeld van de grandeur van de hertogen van Mecklenburg. De vele kleine en grotere vertrekken zijn rijkelijk gedecoreerd en met name de troonzaal doet vermoeden dat de bewoners zich als veel meer dan zomaar hertogen zagen.




Van Schwerin reden we verder naar Rostock, waar we voor onze camper voor de nacht parkeerden op Feriënhof Dubberke, net buiten de stad. Met de fiets zijn we naar de voorlaatste laatste Hanzestad van onze reis gereden. Rostock werd gesticht in 1218 onder de naam Roztoc. Mede door de ligging aan de Oostzee werd de stad vanaf de veertiende eeuw een belangrijk Lid van de Hanze. Als Hanzestad speelde Rostock een cruciale rol in de handel van graan, hout en vis. Door de ligging aan de Oostzee werd de stad een knooppunt voor handelsschepen. De welvaart die deze periode met zich meebracht, is vandaag de dag vooral nog te zien in de Gotische architectuur. Omdat we de afgelopen dagen al heel wat cultuur getankt hebben, lieten we het vandaag bij een korte wandeling langs onder andere het Gotische raadhuis, de Mariënkirche en de gebouwen va de universiteit die al in 1419 gesticht werd en daarmee een van de oudste universiteiten van Noord Europa is. Morgen reizen we in zuidelijke richting door naar Wildeshausen. Hier willen we gaan fietsen in natuurpark Wildeshauser Geest.

Dag 6: Eilandhoppen naar Poel en de volgende Hanzestad

Vanochtend zijn we iets vroeger dan gebruikelijk vetrokken uit Lübeck en zijn we naar de volgende stop op onze reis gereden: Wismar. Het vroege vertrek had vooral te maken met het feit dat we het eerste deel van de dag al fietsend door wilden brengen op het eiland Poel (Puul in het Duits), vlak voor de kust in de baai van Wismar. Onderweg naar het oosten passeerden we de grens met de voormalige DDR. Al rondreizend zonder enige belemmering zou je bijna vergeten dat het totdat 1989 allerminst vanzelfsprekend was dat je van west naar oost kon reizen. Het ijzeren gordijn en de daarvoor zo illustratieve Muur van Berlijn, zorgden ervoor dat zelfs families die in West en Oost-Duitsland leefden elkaar decennia lang niet in levende lijve konden bezoeken. Hoe anders is dat nu. Na de Wende werden West- en Oost Duitsland weer één land. Toch is het verschil tussen west en Oost in zekere zin nog steeds waarneembaar. Niet zozeer in de tastbare resten van het voormalige Oostblok, maar veel meer in de deels nog altijd niet volledig aan de tand des tijds aangepaste steden en dorpen. Ook Wismar vorm hier (met uitzondering van de oude stadskern) geen uitzondering op.





Stipt om 11.00 uur scheepten we in op een kleine veerboot die ons naar Poel zou brengen. De overtocht duurde een klein uur en was met meer dan vijftig euro (2 personen en 2 fietsen) zeker niet goedkoop. Het veer voer door de haven van Wismar in richting van de Wismarer Bucht (de Baai van Wismar). De oude haven van Wismar dateert uit de vroege 13e eeuw, rond de tijd dat de stad zelf werd gesticht (tussen 1226 en 1291) en speelde (door de strategische ligging in de baai van Wismar) vanaf het begin een cruciale rol in de handel en scheepvaart. Dit droeg bij aan de snelle groei en welvaart van Wismar als Hanzestad. Een restant van dit roemruchte verleden is een replica van een in de baai gevonden Kogge, en middeleeuws handelsschip dat door zijn geringe diepgang zowel op zee als in de minder diepe rivieren kon varen. Deze eigenschap maakte het schip uitermate geschikt voor de handel tussen de Hanzesteden die nou eenmaal niet allemaal aan zee lagen. Daarnaast hadden Kogges en laadvermogen van 200 tot 250 ton waardoor veel goederen in één keer vervoerd konden worden. Het eiland Poel, de bestemming van onze korte zeereis, heeft slechts een oppervlakte van 36,34 vierkante kilometer. Ter vergelijk: Texel, een van de Nederlandse Waddeneilanden, heeft een oppervlakte van 162 vierkante kilometer en is dus meer dan voer keer zo groot. Op het eiland hebben we ons prima vermaakt. De natuur is opmerkelijk. Bossen en zee liggen zo dicht bij elkaar dat je soms bijna vergeet dat je zo dicht bij de kustlijn fietst. Van Poel zijn we vanmiddag terug gefietst naar het centrum van de Hanzestad Wismar. Door het ontbreken van echte tegenwind (iets dat er voor ons gevoel in Nederland altijd wél is) vlogen de 15 kilometer tot het stadscentrum onder onze wielen voorbij!


Van de Hanzesteden die we tot op heden zagen maakte Wismar de minste indruk. De tweede wereldoorlog heeft hier ook gevolgen gehad voor de oude bebouwing en het feit dat er in de DDR tijd weinig aandacht was voor het renoveren van monumentale panden, heeft ervoor gezorgd dat pas na 1989 gefaseerd aan renovatie gedaan werd. Sinds 2002 is de binnenstad wel Unesco werelderfgoed. We hebben een wandeling door de stad gemaakt met een kaart met beschrijvingen van gebouwen die je bij de VV kunt ophalen. In essentie is wel zichtbaar hoe rijk Wismar in het verleden moet zijn geweest. Handelshuizen, pakhuizen en patriciërswoningen vullen de met keien bestrate wegen. Een echt historisch hart zoals gisteren in Lübeck ontbreekt echter. De Hanzetijd (voor Wismar vanaf 1259) is onmiskenbaar dé bloeiperiode van de stad. De vele bakstenen gebouwen (waaronder een groot aantal kerken) getuigen van deze bloei. Baksteen (zeker als deze van goede en duurzame kwaliteit moest zijn) was immers kostbaar in de middeleeuwen. Alleen de rijksten konden zich deze luxe veroorloven. Opmerkelijk is dat de stad Wismar van 1631 tot 1903 onder Zweeds gezag stond. Hierbij moet wel opgemerkt worden dat de stad vanaf 1803 aan het groothertogdom Meckelnburg verpacht werd en dus in zekere zin al opschoof naar het huidige Duitsland. De wandeling door de stad was aangenaam, maar niet spectaculair. Morgen reizen we verder naar Rostock, maar onderweg bezoeken we nog een cultureel hoogtepunt in deze regio!

Dag 5: Lübeck: de bakermat van het Hanzeverbond


Waar we normaal vaak kiezen voor een wandeling met een online audioguide, kozen we in Lübeck voor een rondleiding door een gids. In een wandeling van ruim 2 uur kregen we een goed beeld van de geschiedenis van de stad en haar inwoners.
De oorsprong van de stad lag eigenlijk een paar kilometer naar het westen. In de vroege tiende eeuw en daarvoor, was het niet meer dan een nederzetting die op z'n tijd bij hoogwater onder liep. De inwoners zochten met enige regelmaat een heenkomen op andere stukken land, maar losten daarmee het probleem niet op. In 1143 sticht Heinrich der Löwe de stad opnieuw op een eiland tussen de rivieren de Trave en de Waenitz. De Trave stroomt door de stad en mondt uit in de Oostzee bij het stadsdeel Travemünde, terwijl de Wakenitz Lübeck scheidt van het Lauenburgische merengebied. Het hele stadsgebied van de oude stad omvat niet meer dan 2 vierkante kilometer en was oorspronkelijk bedacht voor 5000 inwoners. Die inwoners woonden er echter nog niet. Ze werden gelokt met bijvoorbeeld een vrijstelling van belasting. Dat werkte, want de stad groeide al snel uit naar 25000 inwoners (nog steeds op 2 vierkante kilometer) en was na Keulen (50.000 inwoners) op dan moment de tweede stad van wat wij nu kennen als Duitsland. In 1226 werd de stad een vrije Rijksstad binnen het Heilige Romeinse Rijk. Opmerkelijk is hoe Lübeck erin slaagde om op het kleine opperval zoveel mensen te huisvesten. Zoals te doen gebruikelijk in die tijd verbouwden mensen achter hun huizen eigen groenten en hielden ze dieren. Uitbreiden buiten de stadspoorten wilde de stad niet. Men koos er dus voor om alle landbouwactiviteiten en veeteelt van achter de huizen te verplaatsen naar een plek buiten de stadspoorten. De vrijgekomen ruimte achter de huizen werd bebouwd met kleine huisjes en met kleine steegjes verbonden met de doorgaande wegen. De hofjes die zo ontstonden, hebben de tand des tijds doorstaan en geven een mooi beeld van deze bijzondere manier van interne expansie.



Lübeck wordt gezien als de moeder en koningin van de Hanze. Hier ontstond het idee voor een handelsverbond. De samenwerkende steden ( op het hoogtepunt 300) reguleerden de handel, beveiligden schepen en andere vormen van transport en kunnen zo gezien worden als een verre voorloper van de EU. Lübeck speelde een cruciale rol door de strategische ligging en de economische macht. De stad was verregaand georganiseerd. Zestig grote en rijke families vormden de kern. Iedere 3 jaar hadden 20 andere families de leiding, waardoor er geen absolute macht kon ontstaan. Vanuit Lübeck groeide de Hanze verder uit. In 1356 leidde dit tot een bijeenkomst in Lübeck waar de deelnemende steden afspraken vastlegden.
Ook voor Nederland is de Hanze van belang geweest. De rivier de IJssel vormde een cruciale vaarroute, enerzijds door de diepgang, maar anderzijds ook omdat deze tolvrij was. Het is dan ook niet vreemd dat de Nederlandse Hanzesteden vrijwel allemaal aan de de oostelijke kant van ons land liggen ( Deventer, Kampen, Zwolle, Zutphen, Doesburg, Elburg etc.)

Dag 4: Hamburg: oorlogsleed, seks, drugs & rock and Roll
Vanochtend begonnen we met een fikse teleurstelling. We hadden gepland om op onze tweede dag in Hamburg een dagdeel door te brengen in de Kunsthalle, hét museum voor klassieke en hedendaagse kunst in Duitsland. Waar we echter geen rekening mee hadden gehouden (en ja, achteraf is dat niet slim) was dat de meeste musea in de stad op maandag gesloten hebben. Veel verder dan de imposante ingang zijn we dus helaas niet gekomen. Dat plaatse ons voor de uitdaging om de dag op een andere manier in te vullen. We besloten in ieder geval nog wat verder in het oorlogsverleden van Hamburg te duiken en voor de vroege avond boekten we een rondleiding door een local op de wereldberoemde Reeperbahn.


Gisteren vertelden we al over de Sankt Nicolai Kirche, de kerk die tijdens de geallieerde bombardementen van 1943 zwaar beschadigd werd en die nu als en gedenkteken aan de oorlogsverschrikkingen geldt. In de imposante toren van de voormalige kerk, ooit de hoogste kerktoren van Europa, is sinds het begin van deze eeuw een lift geplaatst die bezoekers naar ongeveer 74 meter hoogte brengt. Hier is het uitzicht over Hamburg enerzijds adembenemend, maar geven de verschillende teksten over de fatale nacht van 27 op 28 juli 1943 ook stof tot nadenken. In die nacht viel Hamburg namelijk ten prooi aan een grootschalig bombardement onder de codenaam Operation Gomorrah. Onder de ruïnes van de kerk ligt een museum dat het verhaal van deze nacht vertelt.
Operatie Gomorrah was een grootschalige bombardementscampagne uitgevoerd door de Britse Royal Air Force en de Amerikaanse luchtmacht. Het doel de Operatie was om Hamburg volledig te verwoesten door middel van een reeks intensieve bombardementen en zo de moraal van de bevolking én de steun voor het Naziregime te breken. In de dagen voorafgaand aan 27 juli voerden de geallieerden grootschalige precisie bombardementen uit, maar in de nacht naar 28 juli volgde een combinatie van explosieven en brandbommen die in de toch al zwaar gehavende stad voor een alles vernietigende vuurstorm zorgde. In deze vuurstorm kwamen duizenden mensen om het leven en werden hele wijken in de as gelegd. Naar schatting stierven in die nacht en in de dagen erna meet dan 45000 inwoners van Hamburg en veranderde het aanzicht van de stad voorgoed. Het doel (het breken van de moraal en de steun aan de Nazi's) werd in ieder geval niet direct bereikt. De oorlog zou immers nog ruim twee jaar duren. Een saillant detail is dat Lübeck, de stad waar we morgen naartoe gaan, op 28 en 29 maart 1943 op dezelfde manier aangevallen werd. Deze aanval wordt gezien als een try out voor het veel grotere Hamburg.


Het contrast kon misschien niet groter. Na een middag in de shops van Hamburg en en snelle maaltijd, vertrokken we om 19.00 met een locale gids voor een rondleiding over de Reeperbahn, een lange straat in de wijl Sankt Pauli. In de 17e en 18e eeuw was de Reeperbahn een plek waar touwslagers (in het Duits Reepschlägern) hun werk deden. Hier ontleent de straat ook haar naam aan. Touwslagers vervaardigden de trossen van de zeeschepen die in de haven van Hamburg aanlegden, maar de link met die haven ging verder dan alleen die touwen. De zeemannen die de schepen bevolkten en die vaak maanden op zee waren, hadden aan land behoefte aan vertier en hier hoorden veel alcohol en vrouwen bij. De Reeperbahn en de aanpalende steegjes ontwikkelden zich al vroeg tot gebied voor allerlei vertier en dat is ook nu nog het geval. De meeste mensen zullen de Reeperbahn vooral kennen als het Red Light District van Hamburg. Daarnaast is de straat en de buurt eromheen echter óók een plek waar musicals, theatervoorstellingen en cabaret thuis zijn. De vele kroegen en clubs boden en bieden live muziek en drank is letterlijk overal aanwezig (zowel op straat als in de kroegen, theaters en bordelen).
Een opmerkelijk verschijnsel op de Reeperbahn is de Herbertstrasse. Op een belangrijk deel van de Reeperbahn is prostitutie namelijk vanaf 20.00 tot 6.00 heel openlijk aanwezig. De Herbertstrasse is echter aan het zicht onttrokken en verboden voor vrouwen. Hier bevindt zich de raamprostitutie. De meer luxe variant van de straatprostitutie. De straat is met schotten afgezet en mannen lopen er vaak ietwat schuchter kijkend naar binnen. Eenmaal aan de andere kant aangekomen worden ze door de vrouwen actief aangesproken om zo verleid te worden hun geld achter te laten. Omdat het vandaag maandag was, waren slechts weinig ramen bezet en waren ook veel van de clubs gesloten. Je krijgt echter en goede indruk van de drukte die hier in het weekend moet heersen. Al met al is de Reeperbahn een straat die zorgt voor 2 kilometer vertier van iedere soort, maar die nou ook weer niet de indruk achter laat die je uit de verhalen verwacht. Morgen reizen we verder naar Lübeck, de bakermat van het Hanzeverbond!


Dag 3: Moin, Moin, Buxtehude en Hamburg!
Van Bremen zijn we vanochtend in Noordelijke richting naar Hamburg gereden. Om de drukte van de stad met de camper te kunnen vermijden, hebben we echter gekozen voor een camperplaats in het iets zuidelijker gelegen Buxtehude. Dit is óók een Hanzestad en past dus prima in ons reisprogramma. Buxtehude ligt in de Kreis Stade en heeft een rijke geschiedenis die teruggaat tot de middeleeuwen. De stad werd in de 12e eeuw gesticht en trad toe tot het Hanzeverbond, het machtige handelsnetwerk van steden rond de Noord- en Oostzee. Als Hanzestad speelde Buxtehude een belangrijke rol in de handel van goederen zoals graan, hout en vis. De strategische ligging aan de rivier de Este maakte van Buxtehude een strategisch handelsknooppunt in de handel van de kust naar het binnenland. Onze camper staat op een ruime camperplek aan een schutterspark. Met de S-Bahn, reis je hiervandaan in een kleine 45 minuten naar het hartje van Hamburg. Een ideale en rustige plek dus.



Hamburg, officieel bekend als de Freie und Hansestadt Hamburg, heeft een rijke en fascinerende geschiedenis die teruggaat tot de 9e eeuw, tot 825 om meer precies te zijn. Aanvankelijk hete de vesting Hammaburg en was het een klein kasteel aan de noordoostgrens van het Karolingische rijk. In de middeleeuwen groeide Hamburg uit tot een belangrijk handelscentrum dankzij zijn strategische ligging aan de rivier de Elbe. De stad ging, net als Bremen en Buxtehude, deel uitmaken van het Hanzeverbond. De stad kende een tijd van grote economische groei die in de negentiende eeuw een vervolg kreeg door een snelle industrialisatie. Waar de rijke geschiedenis van steden op andere plekken nogal eens verloren is gegaan, kent Hamburg zowel middeleeuwse als achttiende en negentiende eeuwse als hedendaagse elementen die een fascinerend beeld bieden van het Hamburg van toen en het Hamburg van nu. Ook de geallieerde bombardementen in 1943 (oparation Gomorra) die de stad zwaar beschadigden en het leven aan meer dan dertig duizend mensen kostten, hebben de stad aan de Elbe niet klein gekregen. De stad herdenkt haar verleden door bijvoorbeeld de Sankt Nicolai Kirche, die zwaar beschadigd werd tijdens het bombardement, niet te herbouwen, maar als waarschuwing tegen oorlogsgeweld als ruïne in stand te houden. Daarnaast staat ze echter ook midden in het heden. Een wandeling die we door het Speicher District maakten toonde dit aan. De oude pakhuizen zijn gerenoveerd en vormen nu een trendy plek voor bedrijven. In het verlengde van de pakhuizen verrijst de Elbphilharmonie, een futuristische concertzaal compleet met uitkijk platform, luxe appartementen en een hotel. Vanaf het platform hadden we een moi uitzicht over het enorme havengebied van de stad. De haven van Hamburg is na Rotterdam en Antwerpen de derde haven van Europa!


Op onze eerste dag in Hamburg hebben we ruim 15 kilometer gelopen, rondgereden met een hop on hop off bus, genoten van prachtige gebouwen en de ruige uitstraling van het havengebied. Morgen gaan we voor cultuur met een grote C en meer platvloers amusement. maar daarover morgen meer! Moin, moin :)
Dag 2: Bremen, de stad van de Bremer Stadsmuzikanten
Het Noorden van Duitsland lijkt wel één groot sprookje. Waar we gisteren nog in de voetsporen van de rattenvanger van Hameln liepen, waren we vandaag in Bremen, de stad van de wereldberoemde stadsmuzikanten.
Bremen is een verrassende stad. Vandaag was het laatste weekend van de herfstvakantie in de Duitse deelstaat Schleswig Holstein en in de stad heerste een uitgelaten sfeer. De straatjes en pleinen waren omzoomd met kraampjes en kermisattracties en de drommen mensen persten zich dor de soms smalle steegjes met op iedere hoek wel iets bezienswaardigs. Deze levendige sfeer moet hier ook lang geleden al geheerst hebben. In 1358 werd Bremen namelijk lid van het Hanzeverbond en daarmee werd het een belangrijke handelsstad. Ook anno 2024 noemt de stad zich nog steeds de "Vrije Hanzestad Bremen". Veel van de rijkdom van weleer is nog goed te zien in de straatjes en steegjes en op de pleinen van de stad.


Wij kozen vandaag voor een wandeling door Hanzestad Bremen met onze inmiddels welbekende IZI app. de wandeling voerde door het oude centrum van de stad en bracht ons onder andere naar de oude Dom van Bremen. Dit godshuis dateert uit de vroege middeleeuwen en hoewel het in de loop van de eeuwen meermaals opgeknapt moest worden, heft het nog niets van zijn statige karakter verloren. Een bijzondere wijk in de binnenstad is Schnoor. Het is een van de oudste en meest charmante delen van de stad en staat bekend om zijn smalle straatjes en historische huizen die dateren uit de 15e en 16e eeuw. Hier krijg je nog een goed idee van het leven in de middeleeuwen. Niet ver van Schnoor staat het beeld van de stadsmuzikanten van Bremen. Het is en beeld van vier dieren (een ezel, een hond een kat en een haan) die klaarblijkelijk nutteloos waren geworden voor hun bazen. De dieren besluiten hun meesters te verlaten en naar Bremen te gaan om stadsmuzikanten te worden. Het sprookje van (alweer) de gebroeders Grimm verhaalt van avonturen met rovers en angstaanjagende wezens. Hoewel de dieren in het sprookje nooit in Bremen aankomen, symboliseert het de kracht van samenwerking en het vinden van een nieuwe kans, zelfs als je nutteloos bent geworden. Inmiddels is het sprookje van de stadsmuzikanten zo met de stad Bremen verweven dat het standbeeld alleen al toeristen vanuit alle windstreken trekt.


Een ander, meer dan aantrekkelijk deel van Bremen is de Böttcherstrasse die in de jaren 1920 en 1930 herontwikkeld werd door Ludwig Roselius, een Bremer koffiehandelaar en de uitvinder van cafeïnevrije koffie. Hij maakte van het onbeduidende straatje een schoolvoorbeeld van expressionistische architectuur. Vandaag de dag zijn er vooral winkels en kunstgalerijen thuis en is het een hele aangename plek om doorheen te wandelen
Tijdens onze wandeling waren veel van de prachtige gebouwen van Bremen net iets minder goed te zien. Kermisattracties en kraampjes versperden de weg naar een echt goed uitzicht. De oude markt wordt bijvoorbeeld omringd door imposante gebouwen. Het stadhuis in Gotische stijl alleen al is het bekijken meer dan waard. Nu ging het echter een beetje onder in het felle licht van draaimolens en eet en drinkkraampjes.
Bremen is een mooie stad die de vele ontberingen van de geschiedenis goed doorstaan heeft en nog niets van de charme van de oude Hanzestad ingeboet heeft!

Dag 1: Hameln, de stad van de rattenvanger!
Onze eerste etappe vandaag was vooral bedoeld om een fikse afstand af te leggen. We zijn van Landgraaf in Limburg, naar Hameln in Duitsland gereden. Een rit van ongeveer 330 kilometer over autowegen die (zoals gebruikelijk) bezaaid liggen met plekken waar aan de weg gewerkt wordt. Hoewel we aanvankelijk gepland hadden om te overnachten in Emmerthal, zo'n 25 kilometer verderop, hebben we toch gekozen voor en camping annex camperplek dicht bij het stadscentrum van Hameln. Camping Hameln ligt direct aan de Weser en je loopt langs een pad en over en brug in een kleine 10 minuten naar het stadscentrum. De camping is van alle gemakken voorzien (óók voor de camperaars die zowel op de camping als in de omgeving kunnen staan). Het sanitair doet eerder aan wellness dan aan camping denken en de 30 euro die we af moesten tikken waren het voor ons gevoel meer dan waard.


Hameln is natuurlijk vooral bekend om zijn legende van de Rattenvanger. Het verhaal van de rattenvanger is een oude sage die zich afspeelt in de middeleeuwen. Volgens de legende werd de stad in 1284 geteisterd door een rattenplaag. Een mysterieuze man, de rattenvanger, bood aan om de stad van haar plaag te verlossen tegen een flinke beloning. Met zijn magische fluit lokte hij de ratten naar de rivier de Wezer, war ze allemaal verdronken. Toen de stad echter weigerde hem te betalen, keerde de rattenvanger terug en speelde opnieuw op zijn fluit. Dit keer lokte hij 13 kinderen weg die nooit meer gezien werden. De gebroeders Grimm maakten van de Rattenvanger een sprookje, waardoor de sage wereldberoemd werd.
Een meer plausibele verklaring voor de verdwijning van de 'kinderen' is migratie. In de 11e eeuw migreerden veel mensen uit het huidige midden en noord Duitsland naar wat mij nu als Tsjechië kennen. De mensen die in een stad woonden werden vaak als 'kinderen van de stad' gezien, wat kan verklaren dat er plotseling 130 'kinderen' weg waren. Anderen verklaren de verdwijning door te wijzen op de kinderkruistocht die in dezelfde periode plaatsvond (Thea Beckman schreef er nog een boek over: Kruistocht in spijkerbroek). Een laatste en zeker ook niet onwaarschijnlijke verklaring is een ziekte als de pest die in die tijd ook veel kinderlevens eiste.
Hameln is een charmante kleine stad die de sfeer van de middeleeuwen ademt. Het stadsmuseum hebben we niet bezocht, maar het is volgens ons wel de moeite waard. Wij reizen morgen verder naar onze eerste Hanzestad van deze trip: Bremen.
