Voorjaar 2024: Roadtrip naar Praag
We zijn vertrokken. De komende tien dagen verkennen we het oosten van Duitsland en de stad Praag. Vandaag zijn we van Landgraaf naar Göttingen gereden. Zoals vrijwel altijd zijn de Duitse autowegen ook dit jaar weer een grote bouwput. Je rijdt min of meer van Baustelle naar Baustelle, waardoor we niet echt opschoten, maar tegen 14.00 stonden we op onze camperplek bij een zwem- en saunacentrum op loopafstand van het centrum van Göttingen.

Dag 1 Landgraaf naar Göttingen (D)
Göttingen is een universiteitsstad en die sfeer is merkbaar en voelbaar. Studenten bevolken de straten en de universiteit heeft overal in de oude middeleeuwse stadskern gebouwen. In het hart van de stad staat de Gänseliesel Brunnen. Deze fontein, op het plein voor het oude stadhuis, is door de eeuwen heen uitgegroeid tot het centrum van de studentencult. Afgestudeerde studenten kusten in het verleden het bronzen beeld, maar dat werd op zeker moment verboden. Nu versieren studenten het beeld met bloemen als ze hun studie afgerond hebben.

Göttingen is zeker de moeite waard om te bezoeken. De straten worden omzoomd door authentieke vakwerkhuizen en veel van de universiteitsgebouwen hebben een claccisistisch karakters. Ook de botanische tuin die bij de universiteit hoort is een bezoek meer dan waard.


Vanavond gaan we lekker een paar uur naar de Sauna en morgen reizen we verder naar Leipzig.

Dag 2 Göttingen naar Leipzig
Vandaag zijn we zonder noemenswaardige vertraging van Göttingen naar Leibzig gereden. We hebben nauwelijks ervaring met het voormalige Oost Duitsland en vandaag bleek maar weer dat de stereotype beelden die wij hadden, absoluut niet kloppen. Leipzig is anno 2024 allesbehalve grauw en grijs. De stad is na vernielingen van de tweede wereldoorlog en de val van de muur in 1989 herrezen en is vandaag de dag een bijna mondaine en luxe aandoende plek.
Leipzig kent een roemrijk en vooral op de handel gestoelde geschiedenis. De stad was in de middeleeuwen het centrum van de handel in Duitsland en dat kwam niet op de laatste plaats door grote handelsmarkten. Deze markten mondden uit in de beurs van Leibzig, de twee keer per jaar gehouden werd.
In de binnenstad zie je de rijkdom van weleer goed terug. De meeste handelshuizen zijn prachtig hersteld en een wandeling door de binnenstad zorgt dan ook voor het ene na het andere fotomoment.


Leipzig is óók bekend omdat er een hele reeks bekende Duitsers vandaan komen. De componisten Mendelssohn Bartholdy en Richard Wagner werden er geboren en de dichter Goethe en de filosoof Nietzsche studeerden er. De componist Bach werkte er een groot deel van zijn leven werd er ook begraven.

Vandaag hebben we vooral de vele highlights van de stad tijdens een wandeling en een busrit bekeken. De vele musea en andere bezienswaardigheden zijn echter zo de moeite waard dat het zeker loont om nog eens terug te komen.
Dag 3 Leipzig naar Dresden
De reis van Leipzig naar Dresden voerde ons vanochtend verder richting Tsjechische grens. Na een dik uur kwamen we aan bij onze camperplaats van vandaag. We overnachten Schaffer Mobil, een mooie plek bij een camperhandel aan de rand van de stad.

Dresden staat bekend om zijn prachtige barokke architectuur en rijke geschiedenis. De stad werd voor het eerst genoemd in documenten uit 1206 en groeide uit tot een belangrijk centrum van handel en cultuur in de regio. Koningen en keurvorsten hadden hun residentie in de stad en dat wordt goed duidelijk tijdens een wandeling in en om de Zwinger, het paleizencomplex uit de achttiende eeuw. Helaas worden de tuinen op de gigantische binnenplaats op dit moment gerenoveerd, maar ook de bouwactiviteiten kunnen de grandeur en de rijkdom van de paleizen niet verhullen.


de Tijdens de Tweede Wereldoorlog speelde Dresden een belangrijke rol als industriële en militaire hub voor de nazi's. Op 13 februari 1945 werd Dresden het slachtoffer van een verwoestend bombardement door de geallieerden. In de nacht van 13 op 14 februari werden meer dan 1200 geallieerde vliegtuigen ingezet om de stad te bombarderen. De aanval duurde ongeveer 20 minuten en veroorzaakte een enorme vuurzee die het grootste deel van de historische binnenstad verwoestte. Duizenden mensen kwamen om het leven en tienduizenden raakten dakloos.

Na de oorlog begon de wederopbouw van Dresden. De stad werd herbouwd met respect voor de historische architectuur en veel van de beschadigde gebouwen werden gerestaureerd. Een van de meest iconische gebouwen die werd verwoest tijdens het bombardement was de Frauenkirche, een barokke kerk die dateert uit de 18e eeuw. Na de oorlog bleef de ruïne van de kerk als een symbool van de verwoesting van Dresden staan. In de jaren 90 werd besloten om de kerk te herbouwen en in 2005 werd de gerestaureerde Frauenkirche heropend voor het publiek.
Dresden heeft indruk gemaakt. De stad moet voor de tweede wereldoorlog een toonbeeld van een Europese hotspot zijn geweest. De vele gerenoveerde gebouwen hebben veel van die grandeur weer tevoorschijn laten komen. De vele paleisachtige huizen in de buitenwijken (die aan de bombardementen ontkwamen) laten daarnaast zien hoe de stad moet zijn geweest voordat de oorlog en het ijzeren gordijn de klok stil zetten.

Dag 4 Dresden naar Praag
De vierde dag van onze trip bracht ons van Dresden naar Praag. Onze camperplaats voor de komende dagen ligt vier kilometer buiten het stadscentrum van de Tsjechische hoofdstad en is wat je noemt 'basic'. Prima dus dat we nagenoeg zelfvoorzienend zijn.

Met onze fietsen zijn we naar het centrum gereden. We kwamen twee problemen tegen. Het eerste is van tijdelijke aard. Vandaag werd in Praag de jaarlijkse marathon gelopen en dat betekende dat de toegangswegen en de binnenstad volledig overgenomen waren door lopers en publiek. Het tweede probleem is van meer duurzame aard. De wegen die naar het oude centrum voeren zijn voor een groot deel geplaveid met grote stenen. Dit ziet heel sfeervol en authentiek uit, maar is dramatisch om overheen te fietsen. Morgen gaan we dus toch maar met de tram de stad in.
Vanochtend hebben we onze online citypass al geactiveerd en daarmee hebben we de drukke binnenstad achter gelaten en zijn we naar de wijk rondom het kasteel van Praag gefietst. We hebben in ieder geval kunnen genieten van het prachtige uitzicht en van de indrukwekkende St. Vitus Kathedraal.
De Sint Vitus Kathedraal in Praag is een van de meest indrukwekkende gotische bouwwerken in Europa. De kathedraal, die in de Praagse Burcht ligt, is de grootste en belangrijkste kerk van Tsjechië. De bouw van de kathedraal begon in de 14e eeuw en duurde bijna zes eeuwen, waardoor het een mix is van verschillende architecturale stijlen. De kathedraal herbergt de graven van vele Tsjechische koningen en heiligen, maar ook prachtige gotische kunstwerken en glas-in-loodramen.

Morgen gaan we vroeg de stad in. We hebben een vol programma want we willen de stad Praag de komende dagen goed leren kennen!
Dag 5 Praag
De dag na de marathon van Praag is de rust in de stad weer teruggekeerd. Nou ja, de lopers zijn er niet meer, maar een deel van de ruimte die er vandaag wel was, werd moeiteloos ingenomen door een hele horde toeristen.

Vandaag zijn we al vroeg de stad in gegaan. We zijn de dag begonnen met een tourbus die ons langs de belangrijkste bezienswaardigheden bracht. Op deze manier krijg je een goed idee van de stad. Praag bestaat grofweg uit twee grote delen: de oude stad en de zogenaamde kleine zijde aan de overkant van de rivier de Moldau die Praag in tweeën deelt. Beide delen liggen bezaaid met prachtige bouwwerken, waarin de bouwstijlen van de afgelopen eeuwen weerspiegeld worden. Naast Romaanse en Gotische gebouwen duikt zomaar Jugendstil op en midden tussen alle geschiedkundig belangrijke hotspots staan overblijfselen van Sovjet architectuur en moderne bouwwerken. Praag is in ieder opzicht veelzijdig!
Wij hebben vanmiddag vooral de Praagse Burgt in de kleine zijde bezocht. De burcht is eigenlijk een wijk in een wijk. Hier ligt het koninklijk paleis waar al eeuwen heersers van Tsjechië wonen en werken. Ook anno 2024 resideert de president van Tsjechië in dit enorme gebouw. Helaas is slechts een klein deel van het paleis voor het publiek toegankelijk, maar we hebben in ieder geval een indruk gekregen van de luxe van het gebouw.



Na het paleis zijn we door het Gouden straatje geslenterd. Dit straatje aan de buitenmuren van het paleis, huisveste vroeger onder andere de soldaten die het paleis bewaakten. Nu zijn een aantal huisjes ingericht zoals indertijd ook het geval was. Andere huisjes herbergen nu winkeltjes.


Na de Daliborkatoren, de voormalige (nogal sinistere) gevangenis, bekeken we nog de basiliek van St Joris en het Lobkowicz paleis. Dit laatste paleis hebben we met een audioguide bekeken, waardoor we een goede indruk kregen van de geschiedenis van de familie Lobkowicz, een van de belangrijkste Tsjechische families met tientallen paleizen verspreid over het land.


We waren vandaag om 10.00 in de oude stad. Om half negen vanavond waren we, na een lekkere pizza in de oude stad, terug bij de camper. Op naar morgen: dag 3 in Praag!
Dag 6 Praag.
Toen we vanochtend wakker werden kletterde de regen op het dak van onze camper. Geen ideaal weer dus om Praag verder te verkennen. Om te voorkomen dat we voortdurend nat zouden worden, kozen we ervoor om het Joods Museum te bezoeken. Dit museum is een combinatie van verschillende synagoges en andere monumenten, waar het verhaal van het Joodse getto door de eeuwen heen verteld wordt.

Het Joodse getto in Praag staat ook bekend als de Joodse wijk of Josefov en heeft een lange en complexe geschiedenis die teruggaat tot de 13e eeuw. De wijk werd oorspronkelijk opgericht als een afgezonderde gemeenschap voor Joodse inwoners van Praag, die werden gedwongen om binnen de muren van het getto te wonen. In de loop der eeuwen groeide het Joodse getto uit tot een bloeiende gemeenschap met synagogen, scholen, en handelshuizen. Ondanks de beperkingen die aan hen werden opgelegd, slaagden de Joodse inwoners erin om een rijke culturele en religieuze traditie te behouden.

Tijdens de Tweede Wereldoorlog werd het Joodse getto in Praag door de nazi's gebruikt als een verzamelplaats voor Joodse inwoners die werden gedeporteerd naar concentratiekampen. Vandaag de dag herinneren verschillende gedenktekens en monumenten in de wijk aan deze donkere periode uit de geschiedenis. Na de oorlog werd de Joodse wijk gerestaureerd en opengesteld voor het publiek. De wijk herbergt een aantal belangrijke bezienswaardigheden, waaronder de Oude-Nieuwe Synagoge, de Joodse begraafplaats en het Joods Museum.

Wij bezochten vandaag onder andere de Maisel synagoge, waar een multimediale tentoonstelling een goed beeld schetst van de geschiedenis van het getto. In de Pynkas synagoge stond vervolgens het lot van de in de tweede wereldoorlog gedeporteerde en vermoorde inwoners van het getto centraal. De namen van deze inwoners staan op indrukwekkende wijze handgeschreven op de muren van het gebedshuis.


De oude Joodse begraafplaats is een van de oudste en meest indrukwekkende begraafplaatsen in Europa. De begraafplaats werd gesticht in de 15e eeuw en is de laatste rustplaats van duizenden Joodse inwoners van Praag. De begraafplaats is een doolhof van oude grafstenen, sommige meer dan 500 jaar oud, die dicht op elkaar staan vanwege ruimtegebrek.
na de begraafplaats bezochten we de naastgelegen klausen synagoge en de prachtige Spaanse synagoge die met het Moorse interieur indruk maakte.

We sloten de dag vandaag af met een boottocht op de Moldau. De regen zorgde ervoor dat we alleen achter glas konden genieten van het uitzicht op de stad Praag. Morgen wordt het weer beter en gaan we een laatste dag de stad in.
Dag 7 de laatste dag in Praag

Vandaag was onze laatste dag in Praag. Morgen reizen we in een paar etappes terug naar Landgraaf. Het weer was vandaag een stuk beter dan gisteren en dat was in de stad goed te merken. 8 mei is in Tsjechië een nationale feestdag. Op 9 mei 1945 werd het land door het Rode leger bevrijd van de Duitse bezetting. Morgen is het Hemelvaartsdag, dus vandaag werd de bevrijding gevierd. De terrassen, cafés en restaurants waren dan ook goed gevuld.

Vanochtend hebben we de drukte van de stad achter ons gelaten en zijn we met de tram doorgereden naar het fort van Vysehrad. Het fort ligt op een heuvel aan de oostelijke oever van de rivier de Moldau in Praag en heeft een rijke geschiedenis die teruggaat tot de 10e eeuw. Het fort werd oorspronkelijk gebouwd als een verdedigingsfort en later uitgebreid tot een koninklijk kasteel. In lang vervlogen tijden bevond zich op de plaats waar nu het fort staat een van de toegangspoorten tot de stad. Vysehrad was een wijk die moest wijken voor de versterking die de stad moest beschermen. Er is echter zo lang aan het fort gebouwd dat het uiteindelijk ingehaald is door de militaire techniek. Het is echter ook nooit ingenomen, wat (naast de massieve muren) misschien nog wel meer te maken heeft met de ligging bovenop een rotspunt.

Wij bezochten de oude vestingwerken en daalden af in de kazematten. Deze ondergrondse gangen waren bedoeld om troepen ongezien te verplaatsen, maar door een constructiefout sloten ze net niet helemaal op elkaar aan. Zo dienden ze hun doel dus maar beperkt. We keken ook in de middeleeuwse kerk van St. Peter en Paul en het bijbehorende kerkhof waar veel beroemde Tsjechen begraven liggen. Binnen de muren van het fort is het goed toeven en de vestingmuren trakteren op prachtige vergezichten over de stad.


Na een heerlijke Italiaanse lunch en een goed glas wijn, zijn we terug gegaan naar de stad. We hebben de Ghotische Jindrisska toren en (hoe kan het ook anders) het Beer Museum. Daarnaast hebben we in de Joodse wijk nog gekeken in de ceremoniële hal. We eindigden onze dag in een authentiek Tsjechisch restaurant met een stevige maaltijd.
morgen reizen we verder naar Bayreuth in Duitsland.

Dag 8 Praag naar Bayreuth
Vanochtend hebben we Praag achter ons gelaten en zijn we in westelijke richting richting het Duitse Bayreuth gereden. Omdat de brandstofprijzen in Tsjechië nogal afwijken van Duitsland en Nederland, hebben we de snelweg kort verlaten en getankt bij een klaarblijkelijk heel populair tankstation. De omgerekend €1,40 per liter waren de omweg van een kleine 10 kilometer meer dan waard.
In Bayreuth hadden we eigenlijk willen overnachten op een CP bij de Lohngrin thermen. Bij het binnenrijden van de stad kwamen we echter een gratis CO tegen mét stroom en watervoorziening. Je staat hier maximaal 72 uur gratis. Water neem je in voor 1 euro per keer en elektriciteit koste 2 euro per 2 uur. Als je zoals wij vrijwel zelfvoorzienend bent, sta je hier dus gratis.

Over Bayreuth zelf kunnen we kort zijn. Het is vandaag Hemelvaartsdag dus in Duitsland is alles wat leuk zou kunnen zijn gesloten. Wij lieten het daarom bij een korte wandeling door de stad, een broodje met een Duitse worst en een glas bier en een ijskoffie. Daarna hebben we lekker in de zon voor de camper gezeten. Ook niet verkeerd na vier dagen cultuur in Praag.



Dag 9 en 10 Filerijden naar Mainz
Gisteren hadden we even een blogpauze. De reis van Bayreuth naar Mainz, onze laatste stop op deze reis, verliep niet geheel vlekkeloos. Een groot ongeval op de A3 zorgde voor wat de Duitsers 'Vollsperrung' van de autoweg noemen. Wij konden weliswaar nog van de snelweg af, maar de afrit moest het verkeer van vier banen verwerken, waardoor we meer dan een uur nodig hadden om c.a 1,3 kilometer te overbruggen. Eenmaal van de snelweg af moest alle verkeer door een reeks dorpjes waar, naar goed Duits gebruik, aan de weg gewerkt werd. Alles bij elkaar zorgden het ongeval en de omleiding voor ruim tweeënhalf uur vertraging. Eenmaal op onze plek van bestemming (camping Maaraue) bleek de receptie tot 15.00 gesloten. De mevrouw die ons moest helpen stond vervolgens zelf ook vast in het verkeer (ja, ook in Mainz wordt volop aan de weg gewerkt) en was dus iets later. Tegen de tijd dat we gesetteld waren, was het al tegen zessen en loonde het niet meer om een uitgebreid bezoek aan de stad te brengen. We hebben dus maar besloten om een dag langer te blijven.

Camping Maaraue ligt werkelijk prachtig. Het terrein ligt op een landtong op de plek waar de Main uitmondt in de Rijn. Hiervandaan kijk je, aan de overkant van de Rijn, uit op de St Martin Dom van Mainz.

De extra vakantiedag hebben we vandaag goed benut. We zijn vanochtend met de fiets vertrokken voor een tocht door stad (Mainz) en ommeland. Zoals altijd gebruikten we Komoot als route app. De routes op Komoot worden door andere wandelaars en fietsers geplaatst. De route die wij volgden klopte niet helemaal, tenminste: we gaan ervanuit dat de route niet door boeren velden moest leiden. Het grootste deel van de route verliep echte prima en leverde mooie plaatjes op.

Uiteindelijk kwamen we vanmiddag uit in de oude binnenstad van Mainz. Zonder er te diep op in te gaan toch nog even iets over deze hoofdstad van de Duitse deelstaat Rheinland Pfaltz. Mainz is een van de oudste steden van Duitsland en heeft een rijke geschiedenis die teruggaat tot de Romeinse tijd. Het oude centrum ademt, door de vele vakwerkhuizen, een middeleeuwse sfeer. De stad is ook bekend door haar beroemdste inwoner: Johannes Gutenberg die in de dertiende eeuw de boekdrukkunst uitvond. Met alle respect voor het indrukwekkende verleden, is de stad vandaag de dag gewoon ook heel leuk. De terrassen aan de Rijn en de stadsstranden zijn heel uitnodigend en 's avonds klinkt letterlijk muziek uit de steegjes.




Morgen zit onze voorjaarsvakantie er weer op. We reizen terug naar huis en gaan weer aan het werk. De volgende vakantie komt echter al snel. Eind juni vertrekken we naar de Balkan. Een mooi vooruitzicht dus!!!